Gabriela Droździel psycholog warszawa centrum
praca z domu home office
03 stycznia 2022

Jak efektywnie pracować z domu

Praca zdalna na stałe zagościła w naszej zawodowej rzeczywistości. Czasem z obowiązku, czasem z oszczędności, a  czasem z wygody. Praca bez presji, w swoim tempie, „na swoim” jawi się jako ideał zarobkowania. Z drugiej strony praca zdalna to przede wszystkim bardzo dobra organizacja czasu pracy i samodyscyplina - bez nich można nie zrobić nic przez cały dzień lub wręcz przeciwnie, pracować od rana do wieczora, zapominając o jedzeniu i odpoczynku. O czym więc warto pamiętać, by zbliżyć się do ideału?

 

1. Zaplanuj godziny pracy

 

Sam ze sobą lub z przełożonym ustal stałe godzin pracy. Może to będą te same godziny pracy co w biurze (co oznacza, że pracę kończysz o 16.00/17.00, a nie o 21.00), albo te godziny, gdy dzieci są w przedszkolu? Wykonywanie obowiązków z domu nie oznacza nadrabiania zaległości wieczorami lub pracowania przez cały dzień. Oznacz godzinę zakończenia pracy. Domownicy mają także swoje potrzeby i na dłuższą metę zamienianie popołudniowej domowej aktywności w biuro spowoduje konflikty. Stałe godziny pracy to również sygnał dla współpracowników i klientów, że w określonych godzinach jesteś dostępny, a po tych godzinach – już nie za bardzo.

 

2. Miejsce i sprzęt do pracy

 

Ideałem byłoby wyznaczenie do pracy oddzielnego pomieszczenia, jednak dla większości takie rozwiązanie pozostaje w sferze marzeń. Co wtedy? Wybierz jedno, stałe miejsce, przy którym będziesz codziennie o tej samej porze siadał do swoich obowiązków. Dobrze będzie oczyścić je z pozasłużbowych przedmiotów, które mogą niepotrzebnie rozpraszać uwagę. Niezbędne będzie też zorganizowanie sprzętu do pracy: podłączenie drukarki, komunikatora z dostępem do sprawnej kamery i mikrofonu, upewnienie się, że pomimo pracy zdalnej, będziesz mieć dostęp do firmowych informacji, dokumentów, Intranetu itd.

 

3. Zadania

 

W kalendarzu tradycyjnym lub elektronicznym zapisuj zadania, które masz do zrealizowania. To pozwoli ci ruszyć z pracą każdego dnia rano (bez zastanawiania się „co na dzisiaj”) oraz bez zająknięcia odpowiedzieć przełożonemu na pytanie „Czym się pan zajmował w ostatnim tygodniu?”. Osobom pracującym na własny rachunek pozwala to utrzymać kierunek w drodze do celu.  W przypadku zdalnej pracy etatowej dobrze jest ustalić wcześniej, kto i jakie zadania może ci zlecać. W przeciwnym razie może dojść do sytuacji, że zostaniesz zasypany ogromną liczbą obowiązków z nieswojego zakresu zadań.

 

4. Komunikacja ze współpracownikami i przyjaciółmi

 

Nawet jeżeli początkowo marzyłeś o ciszy i odpoczynku od biurowych rozpraszaczy, to na dłuższą metę brak kontaktu z innymi ludźmi zmniejsza poczucie przynależności i obniża motywację do działania. Po kilku dniach pracy w samotności człowiek ma ochotę podzielić się firmowymi nowinkami, dowiedzieć się na jakim etapie są projekty, w których bierze udział. To tzw. „znaki rozpoznania”. Gdy prowadzisz własną firmę, co jakiś czas dzwoń do klientów i zadbaj o spotkania z przyjaciółmi. Deprywacja społeczno-emocjonalna bardzo źle wpływa na nasze zdrowie psychiczne.

 

6. Rozmowa z domownikami

 

Zaznacz domownikom, że chociaż jesteś w domu, to pracujesz, więc ewentualne pretensje o brak obiadu zabrzmią tak samo, jak gdyby oczekiwali, że wyjdziesz w środku dnia z firmy, żeby go przygotować.

 

7. Rozmowa ze współpracownikami i przełożonym

 

Kolejny krok to uświadomienie przełożonemu i współpracownikom, że chociaż pracujesz z domu, to pracujesz w wyznaczonych godzinach (porównaj punkt 1), więc oczekiwanie, że zlecone ci o 17.00 zadanie zostanie wykonane na jutro rano – jest nierealne lub wymaga uzgodnienia i nadgodzin. Również ewentualne telefony po popołudniu będą traktowane jako prywatne rozmowy po godzinach pracy.

 

8. Przerwy

 

Pracując w domu masz prawo do takich samych przerw, jakbyś pracował w biurze. Zjedzenie lunchu w pracy zajmuje przeciętnie 30-40 minut - i tyle samo czasu możesz poświęcić na niego pracując z domu.

 

9. Ogranicz rozpraszacze

 

Wyłączenie messengera, nie sprawdzanie prywatnej poczty, rezygnacja z przeglądania Internetu, itp. pozwolą ograniczyć rozpraszające sytuacje i docelowo zaoszczędzić sporo czasu. Celem nie jest odseparowanie od rodziny i znajomych, tylko sprawne zrobienie swoich zadań.

 

10. Odwiedzaj biuro i klientów

 

Nie daj o sobie zapomnieć i sam nie zapominaj :) Dobrze jest pojawić się raz na jakiś czas w firmie i u klienta, żeby porozmawiać i podtrzymać relację.

 

11. Raportuj przełożonemu wykonanie zadania

 

Po zakończonej pracy lub wykonaniu ważnego zdania, informuj o tym przełożonego. To leży w twoim interesie. Mail z informacją, co i kiedy zostało wykonane, oraz jakie są tego efekty będzie dowodem na to, że pracując z domu jesteś równie wydajny i zaangażowany jak wtedy, gdy pracowałeś z biura.

 

Kontakt

competeo.kontakt@gmail.com

+ 48 571 058 808

Warszawa, Al. Wyzwolenia 18 lok.15 (6 piętro)

(Plac Zbawiciela, klatka pod szyldem Klucze, 6 piętro)

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.