ASD to biologiczny stan mózgu, którego przyczyny nie zostały w pełni poznane. Wiadomo, że zaburzenie ma podłoże wieloczynnikowe. Do jego wystąpienia mogą przyczyniać się: dziedziczenie, mutacje genowe, narażenie na toksyczne czynniki w okresie prenatalnym, komplikacje okołoporodowe, zaawansowany wiek rodziców, styl rodzicielski (wówczas różnicujemy od obrony autystycznej), coraz częściej pod uwagę brane są przewlekłe stany zapalne mózgu (np. po covid).

 

ASD objawia się różnorodnie i w różnym nasileniu (bo jest to spectrum). Najczęściej są to trudności z inicjowaniem i utrzymywaniem interakcji społecznych, trudności w zakresie rozumienia sytuacji społecznych i komunikacji z ludźmi, preferowanie przewidywalności, oryginalne dla danej społeczności lub grupy wiekowej zainteresowania, czasami problemy z uwagą lub koncentracją, trudności z wyciszeniem emocji, słabo rozumiane emocje (co często kończy się zaburzeniami lękowymi), nadmierne lub słabo kontrolowane zachowania, trudności z samoorganizacją (np. fixacja na jednej aktywności). Oczywiście z tego wynika szereg innych problemów, jak różnego rodzaju konflikty, trudności społeczne, lekooporne zaburzenia nastroju, zaburzenia odżywiania, uzależnienia, wycofanie społeczne, obniżone poczucie własnej wartości. 

 

ADHD to biologiczny stan mózgu, którego przyczyną jest niewielki błąd w precyzyjnym dostrojeniu. Uważa się, że jest to związane z brakiem równowagi pomiędzy neuroprzekaźnikami noradrenaliną i dopaminą. Nierównowaga ta pojawia się w głównej mierze w tych częściach mózgu, które są odpowiedzialne za samoobserwację i nakładanie hamulców na niemądre zachowania. ADHD objawia się przeważnie na kilka sposobów: problemy z uwagą i koncentracją, trudności z wyciszeniem emocji i labilność emocjonalną, słabo kontrolowane zachowania, trudności z planowaniem i samoorganizacją. Oczywiście z tego wynika szereg innych problemów, jak różnego rodzaju konflikty, pochopne decyzje, zaburzenia w obszarze nastroju i emocji, bezsenność, zaburzenia odżywiania, uzależnienia, wycofanie społeczne, zapominanie, gubienie, obniżone poczucie własnej wartości. 

Gabriela Droździel psycholog warszawa centrum

Podejrzewasz, że możesz mieć ADHD? ASD? - przyjdź na diagnozę

 

Formalna diagnoza ma charakter objawowy i opiera się na kryteriach zawartych w klasyfikacjach medycznych ICD-10 (ICD-11) lub DSM-5.

 

U osoby z ADHD obserwuje się pewien stały wzorzec zachowania. By rozpoznać ADHD konieczne jest stwierdzenie objawów w trzech wymiarach: energetycznym (np. prokrastynacja vs. fokus na zadaniu lub nadmierna ruchliwość), poznawczym (trudności z koncentracją, pochopność decyzyjna, często specyficzne trudności w uczeniu się), emocjonalnym (wrażliwość, wybuchowość, itp.)

W klasyfikacji DSM-5 umożliwiono rozpoznanie podtypów ADHD: podtyp z dominującą nadruchliwością i impulsywnością, podtyp z dominującymi zaburzeniami koncentracji uwagi oraz podtyp mieszany. Zgodnie z klasyfikacją ICD-11 mówi się o natężeniu objawów.

 

W klasyfikacji DSM-5 zrezygnowano z rozróżnień: zespół Aspergera, autyzm wczesnodziecięcy, autyzm atypowy kodując wszystkie te nazwy pod wspólną Zaburzenia ze Spectrum Autyzmu. Zmiany odzwierciedlają aktualne wnioski z badań, że kryteria rozpoznania są wspólne, a indywidualne kombinacje cech i zachowań wpisują sie bardziej w spectrum zaburzenia niż różne zaburzenia. Czyli: osoby nie tyle różnią się objawami, co nasileniem poszczególnych objawów.  

 

Masz diagnozę ADHD lub ASD - zobacz co może być przedmiotem konsultacji?

 

•    chciałbyś lepiej "ogarniać" i rozumieć siebie,

•    nie wiesz czy leki są dla Ciebie, 

•    czujesz się samotny,

•    za dużo myślisz i analizujesz,

•    masz lęki, fobie, 

•    nie możesz „ruszyć z miejsca”, prokrastynujesz,

•    przytłacza Cię chaos,
•    czujesz się wypalony zawodowo,
•    nie umiesz znaleźć / utrzymać pracy,
•    nie umiesz znaleźć / utrzymać relacji,

•    doświadczyłeś w życiu boolingu szkolnego, mobbingu w pracy,
•    chciałbyś być lepiej zorganizowany,
•    wyznaczyłeś sobie cele – chciałbyś je osiągnąć, 
•    potrzebujesz potrenować niektóre zachowania,

•    nie radzisz sobie z emocjami,

•    masz depresję, lęk, fobie,

•    masz niskie poczucie własnej wartości,
•    masz problemy z pamięcią, koncentracją,
•    masz trudności w komunikowaniu się z innymi,
•    potrzebujesz dodatkowej diagnozy,
•    potrzebujesz zaświadczenia.

 

Co to jest ADHD? Co to jest ASD?

 

ADHD i ASD to zaburzenia neurorozwojowe spowodowane nieprawidłowościami w rozwoju ośrodkowego układu nerwowego. Ujawniają się w okresie dzieciństwa, a ich objawy zwykle utrzymują się w dorosłym życiu. Pełna nazwa zaburzeń ze spektrum autyzmu  to ASD – autism spectrum disorder, pełna nazwa ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder - zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi

,,Zmiana pojawia się wtedy, gdy stajesz się tym kim jesteś,
a nie wtedy gdy próbujesz stać się tym, kim nie jesteś." 
~ Fritz Perls

ADHD / ASD

Termin ADHD nie jest synonimem:

- żywego temperamentu, 

- labilności emocjonalnej, 

- agresji, 

- celowego łamania norm, 

- lenistwa.

 

 

Termin ASD nie jest synonimem:

- wycofania społecznego, 

- spłyconej emocjonalnej, 

- trudności społecznej, 

- celowego łamania norm, 

- lenistwa.

 

 

Kontakt

competeo.kontakt@gmail.com

+ 48 571 058 808

Warszawa, Al. Wyzwolenia 18 lok.15 (6 piętro)

(Plac Zbawiciela, klatka pod szyldem Klucze, 6 piętro)

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.